دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 796 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
مقدمه :
در نظام آموزش و پرورش هر هدف تربیتی و آموزش در نهایت به وسیله دبیر تحقق می یابد . روشهای آموزش ، محتوای دروس موضوعهای علمی ، الگوهای تربیتی و رفتارها همه و همه به وسیله دبیر به دانش آموز منتقل می شود . و از این رو در هر تحول آموزشی دبیر از جایگاه و نقش کلیدی بــرخــوردار است . بنـابراین می توان گفت که آموزش و پرورش پویا در جهان متحول و مملو از دگرگونیهای سریع ، نیازمند وجود دبیرانی است که مسائل و مشکلات را ببینند و درک کنند و به جستجوی علل آن پرداخته و راهکار ارائه نمایند و به تحقیق و تغییر و نوآوری رغبت و تمایل داشته و قالبهای کهنه ی آموزشی را رها کنند و در یک کلام می توان گفت :
دبیران ، معماران اصلی بنای آموزش و پرورش هستند و مصالح اصلی آن نیز کنجکاو ی ، تفکر ، پژوهش و نوآوری و ابداع در روشها و آموزشهاست . دبیر پژوهشگر دبیری است که مشکلات کلاس خود را مشاهده کرده و پژوهش خود را با وجود مشکل آغاز کند و علت یابی آن مشکلات موجبات پویایی نظام آموزشی را فراهم نماید . بنده نیز با مشاهده ی وجود مشکل در کلاس درسی خودم [فیزیک ] در پی حل آن برآمدم . چرا که در کلاس تنها به روش سخنرانی توسط من تدریس می شد . [ البته لازم به ذکر است که خود دانش آموزان تمایل زیادی به این نوع آموزش داشتند « طبق عادت » . ] دانش آموزان در نیم ساعت اول گوش می کردند و سپس خسته می شدند و با توجه به حجم زیادی که کتاب فیزیک دارد این نحوه برای من معظل شده بود . این گزارش درباره ی نحوه ی مقابله با این مشکل است . امید است با ادامه ی این روش ها موجبات پویایی روند آموزشی را فراهم نماییم .
بیان مسئله :
جهان همواره در حال تغییر و تحول است و افکار و اعتقادات و رفتار انسان نیز به تبع آن دچار دگرگونی اند و این تحولات تا حدی است که به جرأت می توان گفت : دانش و فناوری بعد از تولید ، قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسند کهنه می شوند . و قوانین و نظریه های جدیدی مطرح می گردند . اما عجبا ! که نظام آموزش و پرورش ما از این امر مستثنی است و همچون سدی در برابر تحولات ایستاده و هیچ نشان و اثری از تغییر و نوآوری در آن به چشم نمی خورد . اکثر دبیران روشهای کهن تدریس (سخنرانی صرف دبیر ) را که از گذشتگان آموخته اند را دنبال می کنند . نتایج تحقیقات نشان داده اند که روش سخنرانی ، غیر مفید بوده و مانع شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت ها در افراد می شود و آنها را تبدیل به افرادی می نماید که مغز خود را از محفوظات پر نموده اند و هیچکدام از دانش ها را نمی توانند در عمل بکار گیرند . با این همه هیچ تغییر قابل توجهی در روش تدریس دبیران مشاهده نشده است . چند سالی است که جهت تغییر این شیوه قدمهایی برداشته شده است . از جمله برگزاری جشنواره ها و همایش ها و دوره های آموزشی ضمن خدمت ، تحت عنوان الگوهای برتر تدریس و اقدام پژوهی و ... و به دلیل مداوم نبودن برنامه ها و نداشتن ضمانت اجرایی و عدم تفاوت دبیران مبدع و نوآور با دبیران دیگر و عادت دبیران به روش سخنرانی ، دشواریهای بکار گیری روشهای جدید و صدها دلایل دیگر هنوز تغییر قابل توجهی در روشهای تدریس دبیران مشاهده نشده است .