دسته بندی | صنایع |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 173 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
پاورپوینت روغن های پایه در 34 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
روغن پایه (Base Oil)
روغنی که به عنوان یک پایه برای روانکار به حساب می آید و پس از اضافه کردن مواد افزودنی به آن، روانکار نهایی به دست می آید روغن پایه نامیده می شود. روغن پایه ها از لحاظ حجمی مهمترین جزء تشکیل دهنده روانکارها می باشند و از لحاظ وزنی به طور متوسط بیش از 95% ساختار یک روانکار را تشکیل می دهند. در برخی از روانکارها (روغن های کمپرسور و هیدرولیک) 99% روغن را روغن پایه و 1% آن را مواد افزودنی تشکیل می دهند. از طرفی، برخی دیگر از روانکارها مانند سیالات فلزکاری، گریس ها یا روغن دنده های صنعتی شامل حدوداُ 30% مواد افزودنی هستند.
روغن پایه را می توان از منابع نفتی یا غیر نفتی به دست آورد. بیشتر روغن پایه مصرفی در جهان امروزه از پالایش نفت خام به دست می آید. از آنجا که بخش عمده ای از روغن پایه های مورد استفاده در تولید روانکارها از منابع نفتی به دست می آید، صنعت روغن پایه به عنوان قسمتی از صنایع نفت به شمار می رود.
ویژگی های روغن های پایه به دست آمده از نفت وابسته به نوع نفت خام و عملیات پالایش است. روغن های پایه نفتی اجزاء شیمیایی خود را چه مطلوب و چه نامطلوب از نفت خامی که از آن طی فرآیند پالایش به دست آمده اند، به ارث می برند. از آنجا که نفت خام حاوی ترکیبات مختلفی از قبیل هیدروکربن های پارافینیک، نفتنیک و آروماتیک و همچنین ترکیبات گوگرددار می باشد، روغن پایه ها نیز متشکل از این ترکیبات هستند. چگونگی تاثیر ویژگی های روغن پایه بر خواص و کارآِیی نهایی در شکل زیر داده شده است.
فناوری روانکاری از زمان بسیار دور پیدایش آن، بیش از سه هزار سال پیش، تا کنون دستخوش مراحل تکامل زیادی بوده است. هرچه این فناوری تکامل بیشتری می یابد، تاثیر کیفیت روغن پایه ها بر کیفیت و کارآیی روانکار نهایی بیشتر می شود. با گذشت زمان و پیشرفت صنایع روانکاری، صنعت روغن پایه ها از سایر صنایع تولید محصولات عمده ی نفتی جدا شده است.
نفت خام و اجزاء آن
به نفتی که مستقیما از چاه استخراج می شود، نفت خام می گویند. نفت خام مخلوطی از ترکیبات مختلف است. نفت خام از باقیمانده جانوران ریز آبزی و گیاهان که همواره با گا در اعماق دریا ته نشین شده اند، تحت فشار و درجه حرارت به وجود آمده است.
بعضی از اجزاء موجود در نفت خام خواص مطلوب در روانکاری دارند، در حالی که بقیه خواص نامطلوب دارند. این اجزاء به طور کلی به دو دسته هیدروکربنی ها و غیر هیدروکربنی ها تقسیم می شوند.
دسته بندی | صنایع نفت و گاز |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 2464 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 54 |
پاورپوینت انواع مخازن زیر زمینی و نمودار های فازی در 54 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
فهرست کلی مطالب
مقدمه
مفاهیم اولیه
تعریف انواع مخازن با توجه به نمودار های فازی
محتویات مخازن
برداشت نفت از مخازن
محاسبه ی ظرفیت مخازن هیدروکربنی و تولید آن
مخازن نفتی غیر اشباع
مخازن نفتی اشباع
مخازن نفت فرار
تزریق به مخازن
دیگر محتویات مخازن
منابع
مقدمه
Pتوده های نفت و گاز در داخل تله های زیر زمینی ای یافت می شوند که به واسطه ی خصوصیات ساختاری یا چینه ای شکل گرفته اند . Pدر شرایط اولیه ی مخزن ،سیالات هیدروکربنی به حالت تک فاز یا دو فازند . حالت تک فاز ممکن است فاز مایع باشد که تمام گاز موجود در نفت حل شده است. Pانواع ذخایر هیدروکربنی:
گاز آزاد یا گازهمراه،گاز محلول،نفت موجود در منطقه ی نفتی،مایعات گاز طبیعی
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 234 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
پاورپوینت بررسی دبی سنج توربینی در 11اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
جریان : یک پدیده فیزیکی است که از حرکت یک سیال استنباط می شود. جریان پذیری جز خواص ذاتی مواد سیال است و در حقیقت نقطه تمایز آنها با اجسام جامد
می باشد.
دبی سنج : عبارتست از دستگاهی که حرکت سیال را درمجرا اندازه گیری می کند. این سیال ممکن است آب، هوا، بخار، گاز، مواد شیمیایی، سوخت و یا حتی ذرات جامد باشد.
بعضی از دبی سنج ها ، میزان دبی لحظه ای سیال (حجمی یا جرمی) را در واحد زمان اندازه گیری می کنند و برخی دیگر مقدار کل حجم یا جرم منتقل شده در یک بازه زمانی را اندازه گیری می کنند.
طبقه بندی دبی سنج ها:
دبی سنج حجمی
دبی سنج سرعتی (توربینی)
دبی سنج جرمی
دبی سنج انبساطی
بررسی دبی سنج توربینی :
اساس کار این دبی سنج ها اندازه گیری سرعت میانگین سیال در لوله و سپس محاسبه دبی حجمی ، از حاصلضرب سرعت در سطح مقطع لوله می باشد. انواع روشهای مورد استفاده برای محاسبه سرعت سیال روشهای التراسونیک ، توربینی ، الکترومغناطیسی و خروج گردابی است.
Q(m3/s)=V(m/s)*A(m2)
دبی سنج توربینی
متشکل از محفظه ای لوله ای که در داخل ان پروانه است
سرعت چرخش پروانه متناسب با سرعت سیال است
با شمارش تعداد دور پروانه در واحد زمان دبی مشخص می شود
دقت حدود 1 درصد
مناسب مایعات تمیز و لزج تا 100 centistokes
در فلومترهای توربینی ، با استفاده از انرژی مکانیکی جریان سیال، یک روتور فرفره ای به چرخش درمی آید . پره های نصب شده روی روتور انرژی جنبشی جریان سیال را به انرژی مکانیکی از نوع چرخشی تبدیل می کنند وسرعت دوران روتوربا سرعت حرکت سیال متناسب است . بنابراین با اندازه گیری سرعت دورانی روتورمی توان به سرعت جریان سیال و در پی آن به دبی حجمی پی برد. کل حجم منتقل شده نیز با اندازه گیری کل زاویه چرخش امکان پذیر است .